Geslaagd! |
Tot nu toe zijn al onze deelnemers die opgingen voor de theorie-examens Groot Pleziervaartbewijs A en B geslaagd! |
Als je een schip vaart met een lengte van 25 tot 40 meter heb je het Groot Pleziervaartbewijs nodig. Voor het Groot Pleziervaartbewijs moet je twee theorie-examens doen en een praktijkexamen (CWO Groot Motorschip) varen.
Voor het Groot Pleziervaartbewijs moet je kunnen varen zoals je van een schipper op een groot schip verwacht. Dus: je als een groot schip verhouden tot de 'overige vaart'. Je hebt je schip helemaal in de vingers. Ook in onverwachte situaties. Je kan op stromend water manoeuvreren. Je luistert ontspannen de marifoon uit terwijl je een complexe aanlegmanoeuvre uitvoert in een sluis met beroepsvaart.
Misschien denk je: dat is veel te veel gedoe. Maar... je hebt al heel veel werk gedaan! Je hebt een varend schip en dat is je niet aan komen waaien. Varen met je eigen schip is geweldig. Ben je niet te beroerd om er tijd en geld in te steken, dan kan je in één jaar heel ver komen...
In de Jaartraining van ScheepsWijs werk je op een gestructureerde manier naar de theorie-examens Groot Pleziervaartbewijs en het praktijkexamen CWO Groot Motorschip toe. Je haalt je theorie- en praktijkexamen en je krijgt je schip in de vingers. Dus ben je helemaal klaar voor die reis naar Terschelling of Frankrijk waarvoor je je schip hebt gekocht.
![]() |
Theorie A en B in de pocket!"Mei vorig jaar heb ik mijn eigen tjalk kocht. Ik had best wat vaarervaring omdat mijn ouders uit de binnenvaart komen, maar ik ben toch een training gaan volgen. De theorie heb ik in de pocket. Binnen een uurtje allebei de examens gehaald, heel erg blij mee!" |
Je krijgt alle theorie die je nodig hebt voor zowel het theorie-examen als het praktijkexamen. We gaan dus verder dan alleen het 'goeie antwoord'. Je krijgt inzicht, precies zoals je dat op een groot schip nodig hebt.
De theorielessen volg je thuis. Elke week een nieuwe les en vragenuren om live vragen te stellen aan onze Groot Pleziervaartbewijs-experts.
Je krijgt toegang tot:
Extra:
Marifonie (theorie en praktijk)
Theorie Basiscertificaat Marifonie
Theorielessen om het examen voor het Basiscertificaat Marifonie te halen.
Praktijk Marifonie
Vertrouwd raken met gecompliceerde gesprekken met brugwachters en sluismeesters, Verkeerscentrale Brandaris, Sector Maasbruggen Rotterdam, zeeschepen en binnenvaartschepen. Onmisbaar voor het praktijkexamen dat altijd in een druk vaargebied met veel marifoonverkeer wordt afgenomen.
De praktijklessen doe je op je eigen schip. Voor de praktijk is het belangrijk dat je iemand aan boord hebt die de vereiste papieren heeft. Je leert aan de hand van een slim stappenplan, zodat je geen 10 jaar hoeft aan te klooien maar op een efficiënte manier leert om je schip goed te varen.
Extra:
Examentraining Praktijkexamen
Hoe zorg je dat je met vlag en wimpel slaagt? Dit is een extra voorbereiding op je praktijkexamen CWO Groot Motorschip. Wat voor opdrachten kun je verwachten? Hoe communiceer je met je bemanning? Wat doe je als er iets mis gaat? In de examentraining leer je hoe de examinatoren het praktijkexamen afnemen, ondersteund met voorbeelden uit echte praktijkexamens.
Marianne van der Linden (van ScheepsWijs):
“Je Groot Pleziervaartbewijs halen is best wel een ding. Het is veel theorie, je bent maanden aan het ploeteren met een dikke bijbel voor je neus. Daarna je schip in de vingers krijgen. Deelnemers aan de Jaartraining volgen een speciaal Groot Pleziervaartbewijs programma. Online lessen met ‘live’ contact en een groep enthousiaste schippers. Je hoeft het niet allemaal alleen te doen.”
De Groot Pleziervaartbewijs-training is op dit moment vol.
In november 2021 starten de theorielessen ter voorbereiding op de Groot Pleziervaartbewijs-training van 2022.
De Groot Pleziervaartbewijs-training van 2022 kost 2495,- euro. Bij inschrijving en betaling vóór 1 november 2021 is de prijs 1995,-.
Extra deelnemers op hetzelfde schip kunnen meedoen voor 1275,- per persoon. Bij inschrijving en betaling vóór 1 november 2021 is dat 975,-. De prijs voor extra deelnemers is gunstiger omdat het veel effectiever is om samen mee te doen. Dat leert allemaal veel makkelijker.
Je kunt je belangstelling of aanmelding hieronder doorgeven:
Aanmelden training Groot Pleziervaartbewijs |
"Het viel mij echt heel erg mee""A en B gehaald. Ik had veel meer tijd voor het examen dan ik dacht. Er zaten wel een paar vragen bij die ik niet gelijk wist, maar die kon ik zelf beredeneren uit wat ik in de training geleerd heb. Ik had uiteindelijk bijna alle vragen goed." |
Voor het Groot Pleziervaartbewijs moet je twee theorie-examens doen en een praktijkexamen (CWO Groot Motorschip) varen. De aanmeldingen voor de examens lopen via het CBR.
Er gelden een aantal eisen. Je hebt bijvoorbeeld het Klein Vaarbewijs nodig om je in te kunnen schrijven voor de examens. Op de website van het CBR lees je alle geldende exameneisen.
Ja, als ICC (International Certificate of Comptence)
Nee, met het Groot Pleziervaartbewijs mag je alleen recreatief varen, dus niet met betalende 'gasten' en ook niet met betaalde lading.
Ja, alle lessen zijn online en kun je thuis en aan boord volgen. Het virus had Nederland nog niet bereikt toen we voor deze werkwijze kozen. Beetje geluk... en daardoor zijn we goed voorbereid op deze tijden.
Ja dat kan. Want de lessen zijn online, maar jij vaart in de praktijk. Op je eigen schip. En wij zijn er om je te inspireren, wat slimme oefeningen zijn en om met je te evalueren, als je vragen hebt. Je moet wel zorgen voor een schipper met papieren om met je mee te varen (als je zelf nog geen vaarbewijs hebt).
Dat is geen probleem. Alle lessen worden opgenomen en kun je later terugkijken, op elk moment van de dag en zo vaak je wilt.
Je bent helemaal vrij om te kiezen welke lessen je wilt volgen om het theorie-examen en het praktijkexamen voor het Groot Pleziervaartbewijs te halen. Misschien kan je al goed varen en wil je in de training de nadruk op de theorie leggen. Het is extra inspirerend om samen met de andere schippers de theorie eigen te maken. En daardoor makkelijker dan in je eentje.
De training is extra leerzaam als je samen meedoet. Dat is de wet van 'als iedereen leert, leert iedereen heel veel'. Je kiest beiden je eigen doelen om naartoe te werken. Omdat je dat samen doet, benut je elkaars kennis steeds beter.
Ja, wat leuk dat je dat vraagt. De essentie van de training is dat je leert hoe je met weinig moeite moeilijke vaardigheden kan leren. Als je dat voor jezelf begrijpt, kun je anderen ook beter helpen. Elke schipper moet zijn bemanning opleiden. Dus eigenlijk hoort het er helemaal bij.
Dat bepaal je zelf. Je hoeft niet alle lessen te volgen. De kern van de training is dat je zo snel mogelijk je vaardigheid kan opbouwen. Dat kan al met 1 uur in de week. Je moet daarvoor wel het water op. Als je meer vaart, leer je het sneller.
Nieuwe vaardigheden leren kost meer tijd dan alleen een theorieles of een dagje les op je eigen schip. Daar willen we je daar langer bij ondersteunen. En aanmoedigen als het even niet opschiet.
Een logische vraag want een jaartraining om te leren varen is een heel nieuw concept. In de Jaartraining zorgen we ervoor dat je elke dag dat je gaat varen meer vertrouwen krijgt in je schip. Je hoeft daarvoor niet elke dag het water op. Je hebt juist meer tijd en krijgt inspiratie om elke vaardag die je hebt een volgende stap te zetten en goed te benutten.
Ja, ik heb een vraag over de training voor het Groot Pleziervaartbewijs
HisWa Rai - Zeiltheater |
Varen Doe je Samen |
Maandblad 'Spiegel der Zeilvaart' publiceert sinds 2005 praktijktips van ScheepsWijs. |
Maandblad Zeilen |
| Print |
© 2005 / ScheepsWijs
Meld je aan voor de gevreesde ScheepsWijs-vaartips en je ontvangt gratis dit eboekje ‘Veilig varen op de Waddenzee’.
Even persoonlijk contact?
Klik hier om een kort oriëntatiegesprek aan te vragen