Geslaagd! De praktijk is binnen!
Het ging ook nog eens fantastisch goed. De CBR-examinatoren hadden meer complimenten dan opmerkingen. Ik vaar met mijn vriendin en het gaat echt goed. Mijn dank is groot! |
Voor het varen met een schip met een lengte van 25 tot 40 meter heb je het Groot Pleziervaartbewijs nodig. Om het Groot Pleziervaartbewijs te halen, heb je geen 'vaartijd' nodig zoals in de beroepsvaart. Je moet twee theorie-examens doen en het praktijkexamen (CWO Groot Motorschip) varen.
Voor het Groot Pleziervaartbewijs moet je kunnen varen zoals je van een schipper op een groot schip verwacht. Dus: je als een groot schip verhouden tot de 'overige vaart'. Je hebt je schip helemaal in de vingers. Ook in onverwachte situaties. Je kunt op stromend water manoeuvreren. Je luistert ontspannen de marifoon uit terwijl je een complexe aanlegmanoeuvre uitvoert in een sluis met beroepsvaart.
Misschien denk je: dat is best veel gedoe. Maar... je hebt al heel veel werk gedaan! Je hebt een varend schip en dat is je niet aan komen waaien. Varen met je eigen schip is geweldig. Ben je niet te beroerd om er tijd en geld in te steken, dan kun je in één jaar heel ver komen. Heb je nog helemaal geen ervaring, dan heb je ongeveer 2 vaarseizoenen nodig om je praktijkervaring op te bouwen.
In de training van ScheepsWijs werk je op een gestructureerde manier naar de theorie-examens en het praktijkexamen (CWO Groot Motorschip) voor het Groot Pleziervaartbewijs toe. Je haalt je theorie- en praktijkexamen en dat betekent dat je je schip in de vingers hebt. Je kunt dan echt varen en je bent klaar voor die reis naar Terschelling of Frankrijk waarvoor je je schip hebt gekocht.
![]() |
Theorie A en B in de pocket!"Mei vorig jaar heb ik mijn eigen tjalk gekocht. Ik had best wat vaarervaring omdat mijn ouders uit de binnenvaart komen, maar ik ben toch een training gaan volgen. De theorie heb ik in de pocket. Binnen een uurtje allebei de examens gehaald, heel erg blij mee!" |
Je krijgt structuur en ondersteuning bij het leren van de theorie voor het Groot Pleziervaartbewijs. Je volgt videolessen over de vereiste kennis en maakt je de theorie eigen. We gaan verder dan alleen het 'goeie antwoord'. Je krijgt inzicht, precies zoals je dat op een groot schip nodig hebt.
In het (online) GPB-Studiecafé check je regelmatig je voortgang. Je ontmoet er ook de andere deelnemers en je oefent met recent gestelde examenvragen.
Stel dat je tussendoor een vraag hebt waar je niet uitkomt, dan kun je die in de speciale WhatsApp-groep stellen. Meestal reageren andere deelnemers snel. Als het nodig is kijkt een trainer mee, maar de groep helpt elkaar vooral onderling verder.
Onze Groot Pleziervaartbewijs-trainers zijn allemaal ervaren schippers, de meesten zijn nog steeds in de beroepsvaart aan het werk.
Thema's:
Extra voorbereiding zodat je zonder stress je theorie-examen haalt. Oefenen met proefexamens, slim lezen van multiple choice vragen, met extra aandacht voor recent gestelde vragen.
Je leert hoe je gesprekken voert met brugwachters en sluismeesters, Verkeerscentrale Brandaris, Port of Rotterdam, zeeschepen en binnenvaartschepen. Dit onderdeel is onmisbaar ter voorbereiding op het Praktijkexamen dat altijd in een druk vaargebied met veel marifoonverkeer wordt afgenomen.
Om je ervaring op te bouwen is het belangrijk om veel te varen. Wij varen niet met je mee! Het is dus belangrijk dat je iemand kent die de juiste papieren heeft en bij jou aan boord op wil stappen.
Je leert technieken uit de beroepsvaart. Dat brengt rust aan boord. De schipper die jou helpt als je gaat varen hoeft het opleidingsplan niet zelf te bedenken. Je volgt beproefde stappen. Zo leer je op een efficiënte manier je schip goed te varen.
Hoe zorg je dat je met vlag en wimpel slaagt? In een speciale module helpen we je met de voorbereiding op het praktijkexamen CWO Groot Motorschip. Met praktijkvoorbeelden laten we je zien hoe het examen verloopt. Wat vragen de examinatoren? Welke opdrachten kun je verwachten? Hoe streng zijn ze? Wat doe je als er iets mis gaat?
In de examentraining ontdek je of je klaar bent voor het examen. Je kunt je schip nu varen, maar je wilt ook examen-proof zijn zodat je met een gerust hart de examinatoren een mooie reis kunt laten beleven.
De klap op de vuurpijl is het Praktijkexamen. Je kiest zelf wanneer en met wie je examen vaart. Van de 10 examinanten slagen er gemiddeld 9. Als je slaagt zijn we samen met jou blij: hoera! En als je zakt is dat ook geen schande. We helpen je om het examen opnieuw voor te bereiden en alsnog te slagen. Je mag meedoen aan de training totdat je alle examens gehaald hebt.
Dit is aan jou:
Marianne van der Linden (van ScheepsWijs):
“Je Groot Pleziervaartbewijs halen is best wel een ding. Het is veel theorie, je moet het bijvoorbeeld het BPR en het RPR door en door begrijpen. Daarna je schip klaar maken en in de vingers krijgen. De deelnemers aan de training volgen een speciaal programma voor het Groot Pleziervaartbewijs, zodat je het sneller leert. Je leert zelfstandig, maar je staat er niet alleen voor. In de training volg je een duidelijke structuur, samen met andere enthousiaste schippers. Dat helpt je om vol te houden. Je hoeft het niet allemaal alleen te doen.”
Er zijn twee versies van deze training. Beide bevatten hetzelfde lesmateriaal en dezelfde examentraining. Voor beiden moet je intensief aan de slag. Het verschil zit hem in de aanpak en hoe we je begeleiden:
Je plant je eigen studie, maakt gebruik van het lesmateriaal, volgt de live lessen, en oefent zelfstandig op je eigen schip. Je doet mee in de WhatsApp-groep en je sluit aan bij de examentrainingen. In deze variant krijg je géén 1-op-1 begeleiding. Je werkt zelfstandig met het lesmateriaal, stelt je vragen in de live online lessen of in de WhatsApp-groep. Dit is alleen geschikt als je goed kunt plannen, van doorzetten weet en verantwoordelijkheid neemt voor je eigen leerproces.
Wil je liever persoonlijke begeleiding met een individueel leerplan en 1-op-1 contact met ons? In deze versie van de training maken we samen met jou een individueel studieplan dat aansluit op jouw ervaring, je schip en je agenda. Je ontvangt persoonlijke begeleiding en je kunt je vragen stellen over het leren van de vaardigheden. Je krijgt gerichte feedback voor de voorbereiding op je examens. Deze variant is bedoeld voor schippers die minder tijd hebben, sneller resultaat willen en graag werken met een plan op maat.
Werk je graag zelfstandig of liever met begeleiding?
Bekijk hier de vergelijking en kies zelf welke versie het beste bij je past:
Trainingsvorm | Zelfstudie | Exclusieve training (met persoonlijk leerplan) |
---|---|---|
Voor wie? | Zelfstandige denkers met discipline | Schippers die snel en gericht willen leren met een individueel leerplan |
Werkwijze | Zelf tempo bepalen, géén individuele feedback | Persoonlijk leerplan, 1-op-1 feedback |
Begeleiding | Via WhatsApp-groep en de online vragenuren | Gerichte 1-op-1 begeleiding op basis van jouw individuele leerplan |
WhatsApp-groep met andere deelnemers | Ja | Optioneel. Je hebt rechtstreeks contact met jouw trainer via WhatsApp of Signal |
Online lessen en examentraining | Ja | Ja |
Persoonlijke intake | Ja | Ja |
Individueel leerplan | Nee | Ja |
Toelating | Selectie op basis van intakeformulier | Beperkt aantal plaatsen, selectie op basis van intake-gesprek |
Prijs | Zie hieronder | Afhankelijk van leerplan |
Toegang tot alle examens gehaald zijn | Ja | Ja |
De inhoud van de examens voor het Groot Pleziervaartbewijs is net zo serieus als de beroepsopleiding voor binnenvaartschippers. Zij combineren praktijkervaring en school en leggen een examen af op MBO-niveau. De meeste van onze deelnemers hebben een HBO- of universitaire opleiding afgerond en ruime ervaring in hun eigen vakgebied. Ze zijn gewend om zelfstandig te werken, informatie snel te verwerken en verantwoordelijkheid te nemen. Omdat je sneller verbanden legt en efficiënter studeert dan iemand zonder deze ervaring, is het mogelijk om het examentraject in minder tijd te doorlopen. Daar is ons programma op gericht.
Deelname aan de Groot Pleziervaartbewijs-training van 2025/2026 kost 2895,- euro. Deze prijs geldt voor de zelfstudie-versie van de training.
Extra deelnemers die meevaren op jouw schip kunnen meedoen voor 1295,- per persoon. Met de speciale prijs voor extra deelnemers willen we je aanmoedigen om samen met je bemanning mee te doen. Dat maakt de kans van slagen veel groter dan wanneer je in je eentje probeert alles voor elkaar te krijgen.
We hebben de deelnameprijs al 2 jaar gelijk kunnen houden, ondanks de inflatie (we willen graag dat iedereen mee kan doen).
En nog iets: je mag de lessen van de training blijven volgen tot je alle examens gehaald hebt.
Wil je gebruikmaken van het exclusieve begeleidingstraject? Laat het dan weten bij je aanmelding. Daarvoor is het aantal deelnameplaatsen beperkt (maximaal 4 deelnemers).
De eerstvolgende groep begint in november 2025 zodat we in de winter tijd hebben voor de theorie. Je kunt dan eind februari 2026 je theorie-examens halen.
Dan kun je je praktijkexamen aanvragen. Wanneer je al vaar-ervaring hebt, ben je in de loop van de zomer toe aan de examentraining en kun je eind september of oktober je praktijkexamen varen.
Wanneer je niet zoveel ervaring hebt, raden we je aan om het eerste jaar je vaar-vaardigheden op te bouwen en het jaar daarna je examenbestendigheid te vergroten. Dan ben je goed voorbereid om je praktijkexamen te halen.
We waarderen je moed! Je kunt je aanmelding of belangstelling hieronder doorgeven:
"Het is nu echt!""Theorie A en B zaten een paar vragen bij die ik niet gelijk wist, maar die kon ik zelf beredeneren uit wat ik in de training geleerd heb. Uiteindelijk bijna alle vragen goed. Ik moest het praktijkexamen twee keer doen. Mijn broer deed ook mee en die haalde het in één keer. We hebben nu echt allebei het vaarbewijs." Sanne (klipper 'Goede Verwachting', 28 meter) |
In deze digitale brochure lees je alles over het halen van je Groot Pleziervaartbewijs.
Voor het Groot Pleziervaartbewijs moet je twee theorie-examens doen en een Praktijkexamen (CWO Groot Motorschip) varen. De aanmeldingen voor de examens lopen via het CBR.
Voor de theorie heb je ongeveer drie maanden tijd nodig. Als je in de winter de theorie voor het Groot Pleziervaartbewijs bestudeert, kun je in februari of maart de theorie-examens doen. En als het nodig is ook het Basiscertificaat Marifonie.
Het Praktijkexamen kun je dan in het najaar inplannen. We helpen je om in te schatten of je er klaar voor bent zodat je goed beslagen ten ijs komt.
Er gelden een aantal eisen. Je hebt bijvoorbeeld het Klein Vaarbewijs nodig om je in te kunnen schrijven voor het Praktijkexamen CWO Groot Motorschip. Op de website van het CBR lees je alle nu geldende exameneisen.
Nee, met het Groot Pleziervaartbewijs mag je alleen recreatief varen, dus niet met betalende gasten en ook niet met betaalde lading.
Ja dat kan. Want de lessen zijn online, maar jij vaart in de praktijk. Op je eigen schip. Je moet wel zorgen voor een schipper met papieren om met je mee te varen. Maar de schipper hoeft je opleiding niet te bedenken. Wij zijn er om je te helpen de juiste dingen te doen, zodat je effectief kunt oefenen. Je kunt elke dag je vragen stellen en regelmatig zijn er live praktijkvragenuren. Dat maakt de kans dat de schipper die met je meevaart je blijft ondersteunen totdat je zelf je papieren hebt veel groter. Want de meeste schippers kunnen heel goed varen maar het opleiden van nieuwe schippers is een vak apart.
Je kunt met elk ervaringsniveau instromen. We weten zeker dat iedereen het Groot Pleziervaartbewijs kan halen. Je hebt als beginner natuurlijk wel meer tijd nodig om je praktijkexamen te halen. Neem dan het eerste jaar om je schip goed te leren varen. In het tweede jaar kun je dan je examen-bestendigheid opbouwen. Met een bewijs van je ingeplande praktijkexamen kun je de training gratis een jaar verlengen.
Als je al net zo goed kunt varen als een binnenvaartschipper, kun je je direct aanmelden bij het CBR voor de theorie- en praktijkexamens. Misschien vind je dat wat overmoedig en wil je eerst meer zekerheid over de examens. Of je wilt begeleiding bij de theorie. Dan kun je in de training de nadruk op de examentrainingen leggen. Zo heb je een stok achter de deur en kun je ontspannen de examens halen. Het kan zijn dat je een onderdeel tegenkomt dat extra training nodig heeft. In de training ontdek je dat eerder en kom je uiteindelijk sneller goed beslagen ten ijs op het examen.
De enige zekere vrijstelling is het omzetten van je Groot Vaarbewijs is een Groot Pleziervaartbewijs. Er zijn ook gevallen bekend van mensen die op basis van hun Zeilbewijs het Groot Pleziervaartbewijs aan hebben kunnen vragen. De meeste andere aanvragen waarvan wij gehoord hebben zijn afgewezen. Als je het zeker wilt weten, kun je je aanvraag het beste indienen bij het CBR.
Dat is geen probleem. Alle lessen worden opgenomen en kun je later terugkijken, op elk moment van de dag en zo vaak je wilt.
De lessen zijn niet los te koop. Het is één compleet programma. Wel is het voor iedereen verschillend wat je uit de training nodig hebt. We geven de training sinds 2021 en met de huidige aanpak weten we zeker dat iedereen die alle stappen doorloopt, slaagt voor beide examens.
Je kunt ervoor kiezen om vooral de theorie- en praktijkexamentrainingen te volgen. Of alleen de praktijkonderdelen om je schip in de vingers te krijgen. Voor de meesten is een combinatie van oefenen voor de theorie-examens, je schip goed leren kennen en examenbestendigheid opbouwen de beste voorbereiding om het Groot Pleziervaartbewijs te halen.
Zeker! Het blijkt dat het extra inspirerend is om samen met de andere deelnemers de theorie en de vaardigheden eigen te maken. Dat werkt nou eenmaal beter dan in je eentje. Je ziet dus ook andere schepen en je kunt samen oefenen. Je kunt in overleg met de andere deelnemers zelfs samen een praktijkexamen inplannen. Wat een uitkomst is omdat het examen in principe met twee examinanten gevaren wordt.
De training is extra leerzaam als je bemanning ook meedoet. Dat is de wet van 'als iedereen leert, leert iedereen heel veel'. Daarnaast leg je een sterke basis om samen je schip te varen omdat je op elkaar ingespeeld raakt. Je benut elkaars kennis en vormt samen één team aan boord.
Ja, wat leuk dat je dat vraagt. In de training leer je hoe je met weinig moeite moeilijke vaardigheden kunt leren. Daarmee kun je opstappers bij jou aan boord ook weer helpen. Elke schipper moet zijn bemanning opleiden. Dus dat hoort er helemaal bij.
Zowel de theorie als de praktijk vragen een flinke tijdsinvestering. Denk aan 3 uur per week voor de theorie en vanaf het voorjaar per maand gemiddeld minimaal twee (en liefst vier of meer) dagdelen aan boord zijn en het water op om te oefenen met de vaartechnieken.
Nieuwe vaardigheden leren kost tijd. Met een paar dagen les op je eigen schip heb je een leuk begin, maar dan ben je er nog lang niet. De kans dat je dan afhaakt is te groot. Je leert het beste door elke dag een kleine stap te zetten. We laten je precies zien welke stappen dat zijn. En het is niet erg als je een keer vastloopt, dat hoort erbij en juist daar leer je van. Je weet dan zeker dat je het echt goed leert. En we moedigen je aan als het even niet opschiet.
Ja, als ICC (International Certificate of Competence)
Hier kun je een oriëntatiegesprek aanvragen over de training voor het Groot Pleziervaartbewijs:
Ja, ik wil graag een 10-minutengesprek over de training voor het Groot Pleziervaartbewijs
(Let op! Dit is geen vraagbaak voor het Groot Pleziervaartbewijs, kijk daarvoor op de website van het CBR.)
HisWa - RAI |
Varen Doe je Samen |
Maandblad 'Spiegel der Zeilvaart' publiceert praktijktips van ScheepsWijs. |
Maandblad Zeilen |
| Print |
© 2005 / ScheepsWijs
Even persoonlijk contact?
Klik hier om een oriëntatiegesprek aan te vragen
Inhoud: