Geslaagd! De praktijk is binnen!
Het ging ook nog eens fantastisch goed. De CBR-examinatoren hadden meer complimenten dan opmerkingen. Ik vaar met mijn vriendin en het gaat echt goed. Mijn dank is groot! |
Voor het varen met een schip met een lengte van 25 tot 40 meter heb je het Groot Pleziervaartbewijs nodig. Om het Groot Pleziervaartbewijs te halen, heb je geen 'vaartijd' nodig zoals in de beroepsvaart. Je moet twee theorie-examens doen en het praktijkexamen (CWO Groot Motorschip) varen.
Voor het Groot Pleziervaartbewijs moet je kunnen varen zoals je van een schipper op een groot schip verwacht. Dus: je als een groot schip verhouden tot de 'overige vaart'. Je hebt je schip helemaal in de vingers. Ook in onverwachte situaties. Je kan op stromend water manoeuvreren. Je luistert ontspannen de marifoon uit terwijl je een complexe aanlegmanoeuvre uitvoert in een sluis met beroepsvaart.
Misschien denk je: dat is veel te veel gedoe. Maar... je hebt al heel veel werk gedaan! Je hebt een varend schip en dat is je niet aan komen waaien. Varen met je eigen schip is geweldig. Ben je niet te beroerd om er tijd en geld in te steken, dan kun je in één jaar heel ver komen. Heb je nog helemaal geen ervaring, dan heb je ongeveer 2 vaarseizoenen nodig om je praktijkervaring op te bouwen.
In de training van ScheepsWijs werk je op een gestructureerde manier naar de theorie-examens en het praktijkexamen (CWO Groot Motorschip) voor het Groot Pleziervaartbewijs toe. Je haalt je theorie- en praktijkexamen en dat betekent dat je je schip in de vingers hebt. Je kunt dan echt varen en je bent klaar voor die reis naar Terschelling of Frankrijk waarvoor je je schip hebt gekocht.
Theorie A en B in de pocket!"Mei vorig jaar heb ik mijn eigen tjalk kocht. Ik had best wat vaarervaring omdat mijn ouders uit de binnenvaart komen, maar ik ben toch een training gaan volgen. De theorie heb ik in de pocket. Binnen een uurtje allebei de examens gehaald, heel erg blij mee!" |
Je krijgt structuur en ondersteuning bij het leren van de theorie voor het Groot Pleziervaartbewijs. Je volgt videolessen over de vereiste kennis en maakt je de theorie eigen. We gaan verder dan alleen het 'goeie antwoord'. Je krijgt inzicht, precies zoals je dat op een groot schip nodig hebt.
In het (online) GPB-Studiecafé check je regelmatig je voortgang. Je ontmoet er ook de andere deelnemers en je oefent met recent gestelde examenvragen.
Stel dat je tussendoor een vraag hebt waar je niet uitkomt, dan kun je in de speciale Whatsapp-groepen dag en nacht je vragen stellen. Er is altijd iemand die met je meedenkt en ook de trainers zijn in de Whatsapp-groepen aanwezig om te zorgen dat je weer verder kunt.
Onze Groot Pleziervaartbewijs-trainers zijn allemaal ervaren schippers, de meesten zijn nog steeds in de beroepsvaart aan het werk.
Thema's:
Extra voorbereiding zodat je zonder stress je theorie-examen haalt. Oefenen met proefexamens, slim lezen van multiple choice vragen, met extra aandacht voor recent gestelde vragen.
Je leert hoe je gesprekken voert met met brugwachters en sluismeesters, Verkeerscentrale Brandaris, Port of Rotterdam, zeeschepen en binnenvaartschepen. Dit onderdeel is onmisbaar ter voorbereiding op het Praktijkexamen dat altijd in een druk vaargebied met veel marifoonverkeer wordt afgenomen.
Om je ervaring op te bouwen is het belangrijk om veel te varen. Wij varen niet met je mee! Het is dus belangrijk dat je iemand kent die de juiste papieren heeft en bij jou aan boord op wil stappen.
Je leert technieken uit de beroepsvaart. Dat brengt rust aan boord. De schipper die jou helpt als je gaat varen hoeft het opleidingsplan niet zelf te bedenken. Je volgt beproefde stappen. Zo leer je op een efficiënte manier je schip goed te varen.
Hoe zorg je dat je met vlag en wimpel slaagt? In de extra voorbereiding op het praktijkexamen CWO Groot Motorschip laten we je zien hoe het examen verloopt. Wat vragen de examinatoren? Welke opdrachten kun je verwachten? Hoe streng zijn ze? Wat doe je als er iets mis gaat?
In de examentraining ontdek je of je klaar bent voor het examen. Je kunt je schip nu varen, maar je wilt ook examen-proof zijn zodat je met een gerust hart de examinatoren een mooie reis kunt laten beleven. We laten je zien hoe de examinatoren het praktijkexamen afnemen aan de hand van voorbeelden uit echte examens.
De klap op de vuurpijl is het Praktijkexamen. Je kiest zelf wanneer en met wie je examen vaart. Van de 10 examinanten slagen er gemiddeld 9. Als je slaagt zijn we samen met jou blij: hoera! En als je zakt is dat ook geen schande. We helpen we je om het examen opnieuw voor te bereiden en alsnog te slagen.
Marianne van der Linden (van ScheepsWijs):
“Je Groot Pleziervaartbewijs halen is best wel een ding. Het is veel theorie, je bent maanden aan het ploeteren met een dikke bijbel voor je neus. Daarna je schip klaar maken en in de vingers krijgen. De deelnemers aan de training volgen een speciaal Groot Pleziervaartbewijs-programma zodat je het sneller leert. Online lessen met ‘live’ contact en een groep enthousiaste schippers. Je hoeft het niet allemaal alleen te doen.”
Deelname aan de Groot Pleziervaartbewijs-training van 2024/2025 kost nu nog 2895,- euro (dit is dezeflde prijs als afgelopen jaar, binnenkort gaat de prijs omhoog). Extra deelnemers op hetzelfde schip kunnen meedoen voor 1295,- per persoon.
Met de speciale prijs voor extra deelnemers willen we je aanmoedigen om samen met je bemanning mee te doen. Dat maakt de kans van slagen veel groter dan wanneer je in je eentje probeert alles voor elkaar te krijgen.
De eerstvolgende groep begint in november 2024 zodat we in de winter tijd hebben voor de theorie. Je kunt dan eind februari 2025 je theorie-examens halen.
Dan kun je je praktijkexamen aanvragen. Wanneer je al vaar-ervaring hebt, ben je in de loop van de zomer toe aan de examentraining en kun je eind september of oktober 2025 je praktijkexamen varen.
Wanneer je niet zoveel ervaring hebt, raden we je aan om het eerste jaar je vaar-vaardigheden op te bouwen en het jaar daarna je examenbestendigheid te vergroten. Dan ben je goed voorbereid om je praktijkexamen te halen.
Je kunt je aanmelding of belangstelling hieronder doorgeven:
"Het is nu echt!""Theorie A en B zaten een paar vragen bij die ik niet gelijk wist, maar die kon ik zelf beredeneren uit wat ik in de training geleerd heb. Uiteindelijk bijna alle vragen goed. Ik moest het praktijkexamen twee keer doen. Mijn broer deed ook mee en die haalde het in één keer. We hebben nu echt allebei het vaarbewijs." Sanne (klipper 'Goede Verwachting', 28 meter) |
In deze digitale brochure lees je alles over het halen van je Groot Pleziervaartbewijs.
Voor het Groot Pleziervaartbewijs moet je twee theorie-examens doen en een Praktijkexamen (CWO Groot Motorschip) varen. De aanmeldingen voor de examens lopen via het CBR.
Voor de theorie heb je ongeveer drie maanden tijd nodig. In de winter geven we de theorielessen voor het Groot Pleziervaartbewijs. Je kunt dan in februari of maart de theorie-examens doen. En als het nodig is ook het Basiscertificaat Marifonie.
Het Praktijkexamen kun je het beste in het najaar inplannen. We helpen je om in te schatten of je er klaar voor bent zodat je goed beslagen ten ijs komt.
Er gelden een aantal eisen. Je hebt bijvoorbeeld het Klein Vaarbewijs nodig om je in te kunnen schrijven voor het Praktijkexamen CWO Groot Motorschip. Op de website van het CBR lees je alle nu geldende exameneisen.
Nee, met het Groot Pleziervaartbewijs mag je alleen recreatief varen, dus niet met betalende gasten en ook niet met betaalde lading.
Ja dat kan. Want de lessen zijn online, maar jij vaart in de praktijk. Op je eigen schip. Je moet wel zorgen voor een schipper met papieren om met je mee te varen. Maar de schipper hoeft je opleiding niet te bedenken. Wij zijn er om je te helpen de juiste dingen te doen, zodat je effectief kunt oefenen. Je kunt elke dag je vragen stellen en regematig zijn er live praktijkvragenuren. Dat maakt de kans dat de schipper die met je meevaart je blijft ondersteunen totdat je zelf je papieren hebt veel groter. Want de meeste schippers kunnen heel goed varen maar het opleiden van nieuwe schippers is een vak apart.
Je kunt met elk eraringsniveau instromen. We willen dat iedereen het Groot Pleziervaartbewijs kan halen. Je hebt als nieuweling waarschijnlijk wel meer tijd nodig om je praktijkexamen te halen. Neem dan het eerste jaar om je schip goed te leren varen. In het tweede jaar kun je dan je examen-bestendigheid opbouwen. Met een bewijs van je ingeplande praktijkexamen kun je de training gratis een jaar verlengen.
Als je al net zo goed kunt varen als een binnenvaartschipper, kun je je direct aanmelden bij het CBR voor het praktijkexamen. Misschien kan je al goed varen maar wil je toch zekerheid over de examens. Of je wilt begeleiding bij de theorie. Dan kun je in de training de nadruk op de theorie- en praktijk- examentrainingen leggen. Zo heb je een stok achter de deur en kun je ontspannen de examens halen. Het kan zijn dat je een onderdeel tegenkomt dat extra training nodig heeft. In de training ontdek je dat eerder en kom je uiteindelijk sneller goed beslagen ten ijs op het examen.
Dat is geen probleem. Alle lessen worden opgenomen en kun je later terugkijken, op elk moment van de dag en zo vaak je wilt.
De lessen zijn niet los te koop. Het is één compleet programma. Wel is het voor iedereen verschillend wat je uit de training nodig hebt. We geven de training nu sinds 2021 en met de huidige aanpak weten we zeker dat iedereen die alle stappen doorloopt, slaagt voor beide examens.
Je kunt ervoor kiezen om vooral de theorie- en praktijkexamentrainingen te volgen. Of alleen de praktijkonderdelen om je schip in de vingers te krijgen. Voor de meesten is een combinatie van oefenen voor de theorie-examens, je schip goed leren kennen en examenbestendigheid opbouwen de beste voorbereiding om het Groot Pleziervaartbewijs te halen.
Zeker! Het bijkt dat het extra inspirerend is om samen met de andere deelnemers de theorie en de vaardigheden eigen te maken. Dat werkt nou eenmaal beter dan in je eentje. Je ziet dus ook andere schepen en je kun samen oefenen. Je kunt in overleg met de andere deelnemers zelfs samen een praktijkexamen inplannen. Wat een uitkomst is omdat het examen in principe met twee examinanten gevaren wordt.
De training is extra leerzaam als je bemanning ook meedoet. Dat is de wet van 'als iedereen leert, leert iedereen heel veel'. Daarnaast leg je een sterke basis om samen je schip te varen omdat je op elkaar ingespeeld raakt. Je benut elkaars kennis en vormt samen één team aan boord.
Ja, wat leuk dat je dat vraagt. In de training leer je hoe je met weinig moeite moeilijke vaardigheden kunt leren. Daarmee kun je opstappers bij jou aan boord ook weer helpen. Elke schipper moet zijn bemanning opleiden. Dus dat hoorter helemaal bij.
Zowel de theorie als de praktijk vragen een flinke tijdsinvestering. Denk aan 3 uur per week voor de theorie en vanaf het voorjaar per maand gemiddeld minimaal twee (en liefst vier of meer) dagdelen aan boord zijn en het water op om te oefenen met de vaartechnieken.
Nieuwe vaardigheden leren kost tijd. Met een paar dagen les op je eigen schip heb je een leuk begin, maar dan ben je er nog lang niet. De kans dat je dan afhaakt is te groot. Je leert het beste door elke dag een kleine stap te zetten. We laten je precies zien welke stappen dat zijn. En het is niet erg als je een keer vastloopt, dat hoort erbij en juist daar leer je van. Je weet dan zeker dat je het echt goed leert. En we moedigen je aan als het even niet opschiet.
Ja, als ICC (International Certificate of Comptence)
Hier kun je een oriëntatiegesprek aanvragen over de training voor het Groot Pleziervaartbewijs:
Ja, ik wil graag een 10-minutengesprek over de training voor het Groot Pleziervaartbewijs
(Let op! Dit is geen vraagbaak voor het Groot Pleziervaartbewijs, kijk daarvoor op de website van het CBR.)
HisWa - RAI |
Varen Doe je Samen |
Maandblad 'Spiegel der Zeilvaart' publiceert praktijktips van ScheepsWijs. |
Maandblad Zeilen |
| Print |
© 2005 / ScheepsWijs
Even persoonlijk contact?
Klik hier om een oriëntatiegesprek aan te vragen
Inhoud: