Ons UNESCO Werelderfgoed Waddenzee is één van de meest uitdagende vaargebieden op aarde. Zoals Henk de Velde zei (hij zeilde 5 x de wereld rond): 'Als je op het Wad kunt varen, kun je overal varen!'.
Dit jaar vieren we 10 jaar Handboek Varen op de Waddenzee met een exclusieve Jubileumtraining: een unieke combinatie van de Training Waddenschipper en de ScheepsWijs Jaartraining – zonder extra kosten. Je volgt dus twee trainingen voor de prijs van één!
Grijp je kans om je Waddenplannen te realiseren, van wantij passeren, droogvallen, ankeren op getijdenwater tot alle manoeuvres op stromend water, je kunt het in één seizoen allemaal in de vingers krijgen.
In de Jubileumeditie ligt de nadruk op het varen op de Waddenzee: naar de Waddeneilanden en van eiland naar eiland met je eigen schip. Met je meest dierbaren genieten van zeehonden, droogvallen of voor anker terwijl de zon onder gaat, en alles zo relaxed dat het jaren later nog steeds de mooiste herinneringen zijn.
In het Jubileumprogramma leer je:
|
![]() |
|
Jubileumtraining met Marianne van der LindenMisschien ken je Marianne van der Linden als auteur van het Handboek Varen op de Waddenzee, al 10 jaar het standaardwerk voor zeilers op het Wad. Marianne vaart als professioneel sleepbootschipper en heeft meer dan 30 jaar ervaring in het trainen van watersporters op motorschepen, lemsteraken, platbodems en klassieke zeiljachten. Marianne is eigenaar van ScheepsWijs, zeilt regelmatig met een visserman-lemsteraak over het Nederlandse, Duitse en Deense Wad en langs de Deense en Zweedse kust. De aanpak van ScheepsWijs draait om 'werken aan de stam' in plaats van aan de 'blaadjes', zodat je een supersterke basis krijgt en zelfs professionele vaardigheden gemakkelijk eigen maakt. Je controle krijgt over je eigen schip, hoe eigenwijs je schip ook is.
Frits |
Te veel watersporters vinden dit allemaal wel prima. Ze varen voor hun plezier en de KNRM komt ze wel redden als het niet goed gaat. Waarom zou je dan je schip echt helemaal onder controle moeten hebben? Het gaat toch goed zo?
Misschien denk je hier, net als ik, anders over. Vind je het ook niet kunnen dat de KNRM uit moet rukken voor navigatiefouten, motorpech of man-overboord voor die klojo die je net zag vertrekken en waarvan je al dacht: "Als dat maar goed gaat ...!''
Deze Jubileumtraining is voor ervaren schippers die met hun eigen schip varen en hun zelfvertrouwen op het Wad willen vergroten. Juist als het hard waait, als de stroming tegenzit of als het druk is en je bemanning je vol verwachting aankijkt ... 'hoe gaan we dit doen?'
De technieken die je leert in de ScheepsWijs Jaartraining ontdek je niet als autodidact of op een 'gewone' zeilschool. We hebben ze verzameld uit de beroepsvaart en in meer dan 22 jaar training geven op lemsteraken, platbodems, kieljachten en motorschepen.
De technieken zijn tegendraads en lijken soms eerst onlogisch. Maar juist dat helpt je verder. Ze zitten als een goed zeilpak om je heen. Ze werken altijd, waar je ook naar toe vaart. Je wordt er 'scheepswijs' van.
We willen je eerst spreken! Daarom beginnen we met een persoonlijke intake. Eén-op-één met Marianne van der Linden maak je een plan om je vaardigheid te vergroten. Je weet binnen een half uur precies wat jou als schipper verder brengt dan die gemiddelde watersporter.
In deze Jubileumtraining heb je je waddenplannen al klaar voordat je vertrekt. We duiken in deze thema's:
Als deelnemer aan de ScheepsWijs Jaartraining krijg je toegang tot de ScheepsWijs 'bieb', een uitgebreide serie online modules.
In de modules staan Marianne's beproefde opdrachten om je schip helemaal in de vingers te krijgen. Denk aan:
Voor vragen tussendoor is er een online groep, waarin je snel feedback krijgt van de trainers en mededeelnemers. Bijvoorbeeld voor een afvaarmanoeuvre waar je een vraag over hebt. Of een keuze in je Waddenplanning waar je zekerheid over wilt.
Iedereen die deelneemt aan de Jubileumtraining mag meedoen aan de Implementatiedagen 'Manoeuvreerlogica'. Je oefent één specifieke, professionele manoeuvreertechniek met je eigen schip. Je krijgt direct feedback, zodat je zeker weet dat het met jouw schip ook werkt.
Komt dat wel goed, zonder trainer aan boord?Misschien denk je dat er een instructeur met je mee moet om nieuwe dingen te leren. Dat zijn we nou eenmaal zo gewend. Maar voor watersporters met meer ervaring is dat juist helemaal niet zo goed. Sterker nog: je leert het veel beter als je het zelf moet doen. Er staat niemand tussen jou en het schip in. Dit zeggen de deelnemers erover: |
![]() |
Het beste van twee werelden"Je krijgt heldere instructie zonder dat je er last van hebt dat er iemand aan boord is. Ik heb afgelopen jaar het schip veel beter leren kennen. Ik denk doordat er niks tussen in zit. Tussen jou en je schip." |
|
Effectiever"Ik denk dat het effectiever is dan een aantal lessen aan boord. Omdat je het zelf moet doen." |
![]() |
Al helemaal gewend"Als ik les had genomen met een instructeur aan boord, had ik zelf de stap nog moeten zetten naar alleen varen. Nu was dat geen probleem, ik was er al helemaal aan gewend dat ik het zelf kan. Echt veel beter eigenlijk." |
‘Moet ik dáár aanleggen??'
Heb je net een dag lekker gevaren, vraagt de havenmeester van Ameland of je nog even in dat kleine hoekje in de haven wilt aanleggen. Natuurlijk. Makkie. Maar het waait best pittig! En de haven is overvol. Zucht.
Stel dat je schade maakt. Een kras op andermans schip. Of dat je aan de kluiverboom van het charterschip blijft hangen. Voor het oog van iedereen die al in de haven ligt. De ravage die je dan aanricht ...
Dat maakt je onzeker. Dat voelt je bemanning. Je partner nog het meest, dus die krijgt ook de zenuwen. Dan staat er nog meer druk op en dat maakt je nog onzekerder. Je zou veel meer van het varen genieten als je zo'n onverwachte situatie gewoon aankunt.
Controle over je schip geeft rust
Droogvallen volgens mijn eigen planning"Ik zal ophouden jullie te spammen maar wat is dit fantastisch mooi! Voor het eerst droogvallen. Precies volgens mijn eigen planning! Wat is het wad prachtig. Geweldig vaargebied met mooie uitdagingen." |
![]() |
Lastige situaties beter oplossen"Veel feiten staan in boekjes, maar door de training valt 't op zijn plaats. Mijn gereedschapskist is beter gevuld. Met meer vaardigheden voor de motormanoeuvres, dat geeft veel rust en meer zelfverzekerdheid. We kunnen lastige situaties samen beter oplossen, zonder dat dit veel stress geeft. Bijvoorbeeld laatst, het grootzeil dat met veel wind niet naar beneden wilde. Of de kop waait weg met veel wind, enz. Het samen varen wordt erg leuk." Arjen Groen (Deining zeeschouw 'Marie' 10,5 meter) |
Alle trainers zijn opgeleid in de ScheepsWijs-Methode. Ze zijn werkzaam in de beroepsvaart of varen als (internationaal wedstrijdzeiler). De trainers hebben elk hun eigen specialisme.
Denk aan:
"Ik kan het gewoon ...""Omdat ik al tig keer had geprobeerd aan te meren en dan toch telkens bijna een andere boot raakte of bij de verkeerde paal uitkwam, twijfelde ik of ik het ooit zou leren. En achteraf denk ik: ik deed altijd maar wat. Al op de tweede dag van de training heb ik zelf aangelegd. Dat lukte. Dat geeft je een enorm gevoel van 'ik kan het gewoon'." |
"Minder snel paniek""Ik merk dat ik beter kan improviseren. In het begin was het voor mij best wel spannend wanneer Hilda het touw misgooide. Nu gooit ze sneller raak, maar ook als het een keer misgaat, denk ik: ‘Geen probleem.’ Ik corrigeer met een beetje roer en gas en dan heeft ze hem alsnog. Ik voel minder snel paniek. Dat was vorige zomer wel anders." |
In deze Jubileumeditie is de inhoud van de ScheepsWijs Jaartraining en de Training Waddenschipper samengevoegd, je kunt alle Wadden-clinics en manoeuvreertrainingen volgen zonder extra kosten. Zo heb je alles in-één: je gaat het Wad begrijpen én je schip tot op de centimeter beheersen.
Deelname aan de ScheepsWijs Jubileumtraining kost € 2495,- euro.
Extra deelnemers op hetzelfde schip kunnen meedoen voor € 995,-.
De bedragen zijn inclusief btw.
![]() |
Twee wantijen"We hebben twee wantijen gepasseerd en veel kunnen zeilen. Deze Waddentocht maar 15 minuten de motor gebruikt! We hebben het nu veel meer samen gedaan, dat was voor ons heel belangrijk." |
Geen stress"Twee weken geleden gingen onze kinderen mee, die waren heel lang niet mee geweest. Ze zaten echt te kijken van wat gebeurt hier?! Jij aan het roer, en je vaart zo de box in. En Bert met de lijnen. Geen stress en heel beheerst."
|
![]() |
Droogvallen"Droogvallen bij Paesensrede - Wierumerwad. Vakantie geslaagd!" |
![]() |
Vastlopen"Op de foto liggen we droog bij Schier, bij de EB18A. In de training heb ik geleerd waar we ons zorgen over moeten maken en waar we ontspannen met het tij mee kunnen gaan. We wisten dat er niks aan de hand was, ook niet toen we vastliepen op het Vaarwater van de Zwarte Haan. Twee zeehonden hielden ons zorgvuldig in de gaten. Voorbij het ondiepste deel van het Kimstergat kan het grootzeil er weer bij en met wind en stroom mee naar Harlingen. Zaaalig ... !" Anneke (Cornish Crabber 8,9 meter) |
Engelsmanplaat"Van Engelsmanplaat naar Ameland. Een heerlijke vaardag. Volgens planning verlopen en precies op tijd bij het wantij :-) . " |
Van Spiekeroog naar Neuharlingersiel"Vandaag zijn we van Spiekeroog naar Neuharlingersiel gevaren en daar liggen we aan een vaste kade. Nu voelen we ons ervaren Wadvaarders. Yes!!" |
Concreet"Het contact met Marianne en haar trainers was veel intenser dan ik had verwacht. Het was ook een veel rijker programma dan ik me van te voren kon voorstellen. Het is super concreet." |
|
Stappen maken"Ik zag echt dat Agnes zelfvertrouwen kreeg. En er lol in kreeg. Zo van: 'Nou kijk, ons schip doet wat ik wil'. Dat is mooi. Als dat er eenmaal is kun je stappen maken. En dat is ook gebeurd." |
"... heel interessant""We zijn allebei verrast hoeveel nieuws we tegenkomen. Je weet namelijk niet wat je niet weet. We dachten dat we al een heel eind waren, maar er is nog veel meer en dat is heel interessant." |
Marianne beantwoordt veelgestelde vragen vanuit haar ervaringen met de deelnemers. Lees dus nog even verder, misschien herken je er iets in van de situatie bij jou aan boord. Je krijgt ook een indruk hoe de Jaartraining is ontstaan en waarom we er zo enthousiast over zijn.
Een logische vraag, ik vertel er graag wat meer over. De Jaartraining is een heel andere manier van leren. Geen enkele andere zeilschool werkt zo. Bij ons ga je met je eigen schip het water op en krijg je steeds meer vertrouwen in je schip. Je krijgt inspiratie van mij en de trainers en je leert ook andere schippers kennen. Omdat je elke dag een kleine effectieve stap zet, word je steeds gemotiveerder om je schip door en door te leren kennen.
Ja, zeker. Of je nu een Lemsteraak, een kieljacht of een motorschip vaart, de technieken die je leert werken op elk schip. Ik leer je de inzichten waarmee ik als beroepsschipper op een onbekend schip stap. In de sleepvaart pas ik die principes ook toe. Binnen een paar minuten moeten we weten wat er nodig is om de haven uit te manoeuvreren. Voor ScheepsWijs heb ik die inzichten uitgewerkt tot praktische stappen, zodat je elk schip snel leert kennen.
Voordat we de Jaartraining ontwikkelden, gaven we duizenden uren praktijktraining op honderden schepen, van Lemsteraken tot snelle motorboten. Erg leuk om te doen en iedereen was blij. Maar wat gebeurt er als de trainer van boord is? Dan moet je het alsnog alleen doen! Lukt die manoeuvre over een week nog steeds, in een andere haven, met hardere wind? Of op een nieuw schip, dat groter en zwaarder is dan je eerste?
Om schippers te helpen de nieuwe vaardigheden door en door eigen te maken, ontwikkelden we een methode waarbij je als schipper niet afhankelijk bent van een trainer aan boord. Op die manier kun je elke dag een slimme stap zetten. Je bouwt zo meer zelfvertrouwen op. Je weet direct dat je het zonder instructeur ook kunt.
Het nadeel van meevaren op een lesschip is dat de eindverantwoordelijkheid bij de instructeur ligt. De meeste zeilscholen werken zo. Vroeger deden wij dat ook. Je leert veel maar je doet het niet zelf. De instructeur neemt de echte beslissingen. In de Jaartraining werken we precies andersom. Vanaf het begin bouw je aan je eigen zelfstandigheid. We leren jou hoe je herkent wat bijvoorbeeld een goeie droogvalplek is. Zodat jij dat zelf zeker weet als je die beslissing moet nemen. Dat maakt je onafhankelijk van een trainer of instructeur.
Door alle praktijklessen die we gegeven hebben, op honderden schepen weten we wat er speelt. Waar je tegenaan loopt. Als een techniek niet werkt op jouw schip, kijken we met je mee wat er aan de hand is. Een foto van de situatie is vaak al voldoende om helderheid te krijgen. Door de input van honderden deelnemers is onze werkwijze steeds beter geworden.
Wil je liever individueel leren? Geen probleem, je hoeft nergens 'verplicht' aan mee te doen als je dat niet wilt. We nemen alle lessen op, dus je kunt ze in je eentje terugkijken. Zo vaak je wilt. Wil je juist sparren met andere ervaren schippers? Dat kan in de live sessies en de online groep. Jij kiest hoe je het aanpakt.
Onderdeel van de Jaartraining is een unieke online groep om je vragen te stellen als je ergens tegenaan loopt. De online groep is als een warm bad en één van de meest gewaardeerde onderdelen van de Jaartraining. Omdat iedereen aan het leren is, merk je al snel dat je hier elke vraag kunt stellen. Je krijgt vaak binnen een paar minuten al een reactie. Als je mede-cursisten meedenken leer je het soms sneller dan van de trainers. De trainers zijn er ook en die denken ook mee natuurlijk.
De Jaartraining is niet geschikt voor absolute beginners. Voorwaarde voor je deelname is dat je met 'normaal weer' zelf de haven in en uit kunt varen met je schip.
Ben je nog beginner of moet je nog veel praktische dingen over je schip ontdekken? Dan is het beter om een instructeur of een ervaren zeiler te zoeken die met je mee kan varen. Na een paar jaar ervaring merk je dat meer tips en kennis je niet verder helpen. Je leert dan in een les van een instructeur geen nieuwe dingen meer. Dat wordt duidelijk als je achteraf vindt dat de tips weinig toevoegden of als je het vaak niet eens bent met de instructeur. Je beseft dat je bijna net zoveel ervaring hebt als de instructeurs.
Dat is een belangrijk signaal. Je voortgang vertraagt en ondertussen wil je wel verder. Dat is het moment waarop je het meeste leert zonder iemand tussen jou en het schip.
Juist met ervaring ben je welkom in deze training! Dit is geen beginnerscursus. We behandelen geen basisvaardigheden zoals ‘een lijn vastmaken’ of ‘een navigatieprogramma instellen’. Je leert geavanceerde technieken die schippers in de beroepsvaart ook gebruiken. Denk aan manoeuvreren op de centimeter, slim omgaan met stroming, risicobeheersing en het nemen van beslissingen in noodsituaties. De vragen die je als schipper hebt en de verantwoordelijkheid die daarbij hoort, staan centraal. Als je daarin wilt groeien, kun je nieuwe stappen zetten.
Bijna elke week kun je meedoen aan een live les. De lessen zijn online, zodat we met weinig reistijd heel regelmatig contact kunnen hebben. Je vragen over de opdrachten of over concrete situaties die je tegenkomt bespreken we in deze lessen. Deze live lessen zijn samen met de andere deelnemers, zodat je die ook leert kennen.
Dat is geen probleem. Alle live lessen worden opgenomen en kun je later terugkijken, op elk moment van de dag en zo vaak je wilt.
Je bepaalt zelf hoeveel tijd je erin steekt. De online lessen kun je terugkijken, dus je mist niets als je een keer niet kunt. De opdrachten zijn kort en effectief: 20 minuten per vaardag is genoeg om vooruitgang te boeken. Je hoeft niet elk weekend het water op en je vaarplannen blijven zoals ze zijn. De kracht zit in kleine, gerichte stappen die meer effect hebben dan een praktijkles waarin je alles in één dag moet onthouden. Dat kost je minder tijd dan een ijsje kopen.
Wanneer je begint met varen, bouw je in een razend tempo je vaardigheid op. Je leercurve kent geen grenzen. Echter, als je meer ervaring krijgt, vertraagt het leren op een gegeven moment. Je blijft op een bepaald niveau hangen, terwijl je dat helemaal niet van plan was. Er is iets anders nodig dan een theorieles, een boek of een dag les op je eigen schip. Je bent niet meer alleen op zoek naar kennis maar naar het toepassen van de kennis. Als je hier verschijnselen van herkent, kan de Jaartraining je helpen weer versnelling aan te brengen.
Om echt beter te leren varen is het handig als we tijd hebben voor alles wat je nodig hebt om verder te komen. Dan is er ook tijd om tegen drempels aan te lopen en die weg te werken, zodat je straks ook echt in alle rust met je schip naar nieuwe vaargebieden vaart.
Nee, de Jaartraining bestond al voordat de epidemie losbarstte. Tijdens corona is het wel gewoner geworden om online te leren. We kunnen ons nu niet meer voorstellen dat er geen online lessen zouden zijn, en onze deelnemers willen niet meer zonder de online lessen. We zouden nooit zo veel uitwisseling kunnen hebben als we alleen 'live' en aan boord zouden trainen.
Onze deelnemers varen met schepen tussen de 7 en 40 meter. Van catamarans, tot zeiljachten en motorschepen. Het vaargebied varieert van de rivieren tot de Waddenzee. Van de Noordzee tot wereldwijd. In verhouding vaart een groot deel van de deelnemers met een platbodemschip. Ongeveer één op de drie. Platbodemschepen zijn zwaarder dan kieljachten en vragen om de juiste manoeuvre en een goed team om ontspannen te varen.
De training is extra leerzaam als je samen meedoet. Dat is de wet van 'als iedereen leert, leert iedereen heel veel'. Je kiest je eigen doelen én je raakt steeds beter op elkaar ingespeeld.
Dan is het slim om te leren varen als schipper op jullie schip. Je kunt er dan zelf met jullie schip op uit. Dat maakt je ook sterker als bemanningslid. Je partner kan zijn of haar eigen doel kiezen in de training. Hij of zij kan bijvoorbeeld leren hoe hij (of zij) jou het beste kan helpen en zijn of haar jarenlange ervaring en kennis kan delen zonder dat je ondergesneeuwd raakt door de tips. Veel ervaren schippers ontdekken dat goed varen iets anders is dan goed uitleggen. De vaardigheden zitten zo in hun systeem dat ze lastig over te brengen zijn. Dit leerproces is minstens zo belangrijk.
Ja! De essentie van de training is dat je leert hoe je met weinig moeite moeilijke vaardigheden kan leren. Als je dat begrijpt, heb je daar zelf profijt van én kun je anderen ook beter helpen. Elke schipper moet zijn bemanning opleiden. Dus dat hoort er helemaal bij.
Als je denkt dat het niet gaat werken, werkt het niet. Dat vertraagt de voortgang. Deelnemers die het water op gaan en de opdrachten doen, zijn vaak verbaasd hoe snel ze vooruitgaan. Als je ervoor gaat, zie je resultaat. Loop je toch ergens vast? Laat het weten. Je krijgt persoonlijke begeleiding via de online-groep en de live sessies. We laten je niet aanmodderen. We kijken met je mee en helpen je verder.
Ja, dat zit er dik in! Onze trainers varen zowel beroepsmatig als recreatief en weten hoe je moeilijke dingen makkelijk leert. Je krijgt niet alleen vaardigheid, maar ook plezier en vertrouwen in je schip. Het geluk komt ook van de andere deelnemers. Je leert andere enthousiaste watersporters kennen die allemaal aan het leren zijn. Die uitwisseling maakt de ervaring extra waardevol.
Oeiii ... de bakker moet vroeg op en het vloerkleed kan blijven liggen?
Heb je vragen of twijfels? Vind je het fijn om even te overleggen of deze training wel geschikt is voor jou?
Vraag hier een kort gesprekje aan.
HisWa Rai - Zeiltheater |
Varen Doe je Samen |
Maandblad 'Spiegel der Zeilvaart' publiceert sinds 2005 praktijktips van ScheepsWijs. |
Maandblad Zeilen |
| Print |
© 2005 / ScheepsWijs