Bespaar 10 jaar aanklooien
Denk je weleens: "Dit leer ik nooit!"?
Je schip helemaal in de vingers? "Ach, dat duurt jaren!"
Dat is niet zo gek, bijna iedereen denkt dat.
Er klopt dan iets niet
Dan denk je vast, net als heel veel watersporters, dat ‘gewoon heel veel doen’ de enige weg is. Daar kun je voor kiezen, maar dat schiet niet op. Het duurt dan heel lang voordat je je schip echt beheerst.
Je hebt dan 10 jaar nodig om je schip in de vingers te krijgen.
"Ik deed maar wat...""Omdat ik al tig keer heb geprobeerd aan te meren en dat ik dan toch telkens bijna een andere boot raak of te langzaam vaar, twijfelde ik of ik het wel zou kunnen. En achteraf denk ik: ik deed altijd maar wat. Op de tweede dag van de training heb ik zelf aangelegd. Dat lukte. Dat geeft je een enorm gevoel van 'ik kan het gewoon'." |
Beter improviseren"Ik merk ook dat ik beter kan improviseren. In het begin was het voor mij best wel a-relaxed wanneer Hilda het touw misgooide. Nu is het ondertussen zo dat zij veel sneller raak gooit, maar ook als het een keer misgaat, dat ik denk, ‘nou, geeft niks’. Ik doe even een beetje roer zo, beetje gas zo en dan heeft ze hem gewoon wel. Ik heb minder snel het idee van oh oh. Dat had ik vorige zomer veel meer." |
Geen stress"Twee weken geleden gingen onze kinderen mee, die waren heel lang niet mee geweest. Ze zaten echt te kijken van wat gebeurt hier?! Jij aan het roer, en je vaart zo de box in. En Bert met de lijnen. En geen stress, nu is het rustiger en heel beheerst." |
De technieken die je leert in de ScheepsWijs Jaartraining, zijn niet alleen beproefd in de beroepsvaart, ze zijn ook heel makkelijk te leren. Allemaal technieken waar je 'scheepswijs' van wordt. Ze werken altijd. Ze zitten als een goed zeilpak om je heen. Waar je ook naar toe vaart.
![]() |
|
Jaartraining van Marianne van der Linden
|
Wat ga je leren?
Komt dat wel goed, zonder trainer aan boord?Onze werkwijze is maar een heel klein beetje veranderd door Covid19. Het was al eerder gebleken dat je niet elke dag een trainer aan boord hoeft te hebben om heel veel te leren. Sterker nog: je leert veel sneller zonder trainer! Dit zeggen de deelnemers erover: |
|
|
"Het is heel professioneel en toch heel losjes""Ik denk dat het effectiever is dan een aantal lessen aan boord." "Omdat je het zelf moet doen. Juf doet bewust een stap terug." |
![]() |
De instructeur is wel aan boord"De instructeur is wel degelijk aan boord eigenlijk, maar zonder dat je daar last van hebt. Nu krijg je het beste van twee werelden. Je krijgt wel de heldere instructie zonder dat het vervelend is of een vervelend gevoel geeft. Mij maakt het onzeker als er een instructeur aan boord is. Dan wil ik steeds feedback van die trainer. Terwijl je eigenlijk wilt weten wat je schip doet. Je leert je schip veel beter kennen doordat er niks tussen in zit. Tussen jou en je schip." |
Droogvallen volgens mijn eigen planning"Ik zal ophouden jullie te spammen maar wat is dit fantastisch mooi! Voor het eerst droogvallen. Precies volgens mijn eigen planning! Wat is het wad prachtig. Geweldig vaargebied met mooie uitdagingen." |
![]() |
Al helemaal gewend"Als ik les had genomen met een instructeur aan boord, had ik zelf de stap nog moeten zetten naar alleen varen. Nu was dat geen probleem, ik was er al helemaal aan gewend. Echt veel beter eigenlijk." |
‘Moet ik dáár aanleggen??'
Heb je net een dag lekker gevaren, vraagt de havenmeester van Hindeloopen of je nog even in dat kleine hoekje in de haven wilt aanleggen. Natuurlijk. Makkie. Maar het waait best pittig! En de haven is overvol. Zucht.
Stel dat je schade maakt. Een kras op andermans schip. Of dat je aan de kluiverboom van het charterschip blijft hangen. Voor het oog van iedereen die al in de haven ligt. De ravage die je dan aanricht ...
Dat maakt je onzeker! Dat voelt je bemanning. Je partner nog het meest, dus die krijgt ook de zenuwen. Dan staat er nog meer druk op en dat maakt je nog onzekerder. Je zou veel meer van het varen genieten als je zo'n onverwachte situatie gewoon aankunt.
Controle over je schip geeft rust
![]() |
Lastige situaties beter oplossen"Veel feiten staan in boekjes, maar door de Jaartraining valt 't op zijn plaats. Mijn gereedschapskist is beter gevuld. Met meer vaardigheden voor de motormanoeuvres, dat geeft veel rust en meer zelfverzekerdheid. We kunnen lastige situaties samen beter oplossen, zonder dat dit veel stress geeft. Bijvoorbeeld laatst, het grootzeil dat met veel wind niet naar beneden wilde. Of de kop waait weg met veel wind, enz. Het samen varen wordt erg leuk." Arjen Groen (Deining zeeschouw 'Marie' 10,5 meter) |
![]() |
Dat loodzware ding ..."Dat je dus echt op de centimeter dat loodzware ding kunt manoeuvreren. Dat vind ik wel heel indrukwekkend." |
In de Jaartraining kun je kiezen welke 'route' je volgt. Afhankelijk van je ervaring en je plannen kun je kiezen uit deze drie routes:
Er is een speciale training voor het Groot Pleziervaartbewijs. Je volgt dan een aantal lessen van de Jaartraining en extra lessen voor de voorbereidingen voor de theorie-examens en het praktijkexamen. Die informatie vind je hier: training voor het Groot Pleziervaartbewijs »
Belangrijkste thema's in de route 'Controle over je schip' van de ScheepsWijs Jaartraining:
Je kunt je deelname aan deze bijzondere jaartraining reserveren voor € 1995,- euro.
Extra deelnemers op hetzelfde schip kunnen meedoen voor de speciale prijs van € 975,-.
Dit is het totaalbedrag voor de gehele jaartraining. De bedragen zijn inclusief btw. Er is plek voor een beperkt aantal deelnemers. Vol is vol.
Jong geleerd..."Mijn dochter van 13 aan het roer, hele stukken varen op de IJssel, staand op een verhoging om over de mast heen te kijken, fantastisch!" |
Super concreet"Het contact met Marianne was veel intenser dan ik had verwacht. Het was ook een veel rijker programma dan ik me van te voren kon voorstellen. Het is super concreet." |
|
"Kijk, hij doet wat ik wil!""Ik zag echt dat Agnes zelfvertrouwen kreeg. En er lol in kreeg. Zo van: 'Nou kijk, ons schip doet wat ik wil'. Dat is mooi. Als dat er eenmaal is kun je stappen maken. En dat is ook gebeurd." |
"... er is nog veel meer""We zijn allebei verrast hoeveel nieuws we tegenkomen. Je weet namelijk niet wat je niet weet. We dachten dat we al een heel eind waren, maar er is nog veel meer en dat is heel leuk en interessant." |
Ik ken jouw schip niet. En ik vaar ook niet met je mee om bij jou aan boord te kijken. Maar we leren je de stappen om je schip heel snel te leren kennen. Dat zijn dezelfde stappen als waarmee een beroepsschipper een onbekend schip binnen een paar minuten leert kennen en door een druk gebied loodst.
Ik moet bekennen dat ik dat vroeger ook dacht. Het leek mij ook het beste om bij je aan boord te stappen en alles uit te leggen. Maar daar ben ik van teruggekomen. Wat vandaag lukt, lukt misschien morgen niet. En dan sta je er alleen voor. In de Jaartraining leer je zonder dat je een instructeur nodig hebt.
Nee, dat kan natuurlijk niet! Maar zo werken we ook niet. Je gaat met je eigen schip het water op. Je weet precies welke stap je gaat zetten. De online lessen zijn dag en nacht beschikbaar. Je krijgt snel meer controle zodat je met Hemelvaart heel beheerst in alle drukte tussen de andere schepen door manoeuvreert.
Omdat je niet afhankelijk bent van een instructeur, kun je elke dag dat je het water op gaat een nieuwe stap zetten. Wat voor weer het ook is. Omdat je leert zonder instructeur, weet je zeker dat je de nieuwe vaardigheden helemaal beheerst en vaar je, voor je het weet, zelfverzekerd de sluis van Kornwerderzand in.
Dat kan ik moeilijk zeggen. De training werkt alleen als je echt gaat varen. Maar als je straks een compliment krijgt van de havenmeester van Hindeloopen, vergeet je vast de tijd die je erin gestoken hebt.
Je hoeft niet elke weekeind het water op. Of je hele vakantie te 'oefenen'. Maar elke dag dat je gaat varen zet je een cruciale stap. Dat kost minder tijd dan een ijsje kopen.
Echt je grenzen verleggen lukt op een gegeven moment niet meer met een theorieles, een boek of een dag les op je eigen schip. Ook al werkten we zelf vroeger ook zo. Ondertussen weet ik dat het beter is om langer betrokken te zijn. Dan is er ook tijd om tegen drempels aan te lopen en die weg te werken, zodat je straks ook echt de stap zet en in alle rust met je schip naar nieuwe vaargebieden vaart.
Een logische vraag want de jaartraining is een heel nieuw concept. In de Jaartraining ga je met je eigen schip het water op en krijg je steeds meer vertrouwen in je schip. Je bent niet alleen aan het leren. Je leert ook andere schippers kennen. Je krijgt inspiratie van Marianne en de trainers. Je zet elke dag een effectieve stap om je schip te leren kennen.
Ja, alle lessen zijn online en kun je op een laptop of computer volgen. Het virus had Nederland nog niet bereikt toen we voor deze werkwijze kozen en met de Jaartraining van 2020 van start gingen. Ondertussen organiseren we weer anker- en droogvaldagen. Maar onze deelnemers willen niet meer zonder de online lessen. We zouden nooit zo vaak contact kunnen hebben met de deelnemers als we alleen 'live' zouden werken.
Dat is geen probleem. Alle live lessen worden opgenomen en kun je later terugkijken, op elk moment van de dag en zo vaak je wilt.
We zijn met een zeer gevarieerde groep deelnemers met uiteenlopende schepen van kleine zeiljachten tot platbodems, zeegaande jachten en motorschepen. Variërend van 7 tot 38 meter. Ongeveer 1/3 van de deelnemers vaart met een platbodem.
Je hoeft niet alle lessen te volgen. Er zijn zoveel lessen, je kunt ze nooit allemaal bijwonen. Je volgt precies de thema's waar je het meest aan hebt. Het belangrijkste is dat je gaat varen en elke dag zo'n essentiële stap zet.
De training is extra leerzaam als je samen meedoet. Dat is de wet van 'als iedereen leert, leert iedereen heel veel'. Je kiest je eigen doelen én je raakt steeds beter op elkaar in gespeeld.
Nee, je kan beter samen meedoen. Ook al is jouw schipper al veel handiger dan jij. Die ervaren schipper leert dan hoe hij jou het beste kan helpen en hoe hij zijn kennis kan delen zonder dat je ondergesneeuwd raakt door zijn tips.
Dat is dan een moeilijk geval :-). Vraag de schipper naar jullie gezamenlijke doel met jullie schip. De weg daarnaar toe is wat je gaat leren. Dat is dus meer dan alleen vaartechnieken. Maakt dat perspectief leergierig? Dan komt het goed.
Ja, wat leuk dat je dat vraagt. De essentie van de training is dat je leert hoe je met weinig moeite moeilijke vaardigheden kan leren. Als je dat begrijpt, heb je daar zelf profijt van én kun je anderen ook beter helpen. Elke schipper moet zijn bemanning opleiden. Dus eigenlijk hoort het er helemaal bij.
Ja, dat is wel zeker.
De inhoud is natuurlijk gewoon goed, onze trainers varen ook beroepsmatig. Het zijn dus geen ‘ervaren watersporters’ zoals bij de meeste zeilscholen. En het geluk komt niet alleen door de inhoud, maar ook van de andere deelnemers waar je mee samen optrekt. Je leert andere enthousiaste watersporters kennen die allemaal aan het leren zijn, dat maakt het extra waardevol.
Oeiii.... de bakker moet vroeg op en het vloerkleed kan blijven liggen?
Heb je vragen of twijfels? Vind je het fijn om even te overleggen of deze jaartraining wel geschikt is voor jou?
Vraag hier een kort gesprekje aan.
HisWa Rai - Zeiltheater |
Varen Doe je Samen |
Maandblad 'Spiegel der Zeilvaart' publiceert sinds 2005 praktijktips van ScheepsWijs. |
Maandblad Zeilen |
| Print |
© 2005 / ScheepsWijs