Bespaar 10 jaar aanklooien
Er klopt dan iets niet
Misschien geloof je dan ook, net als de meeste watersporters, dat ‘gewoon heel veel doen’ de beste weg is. Daar kun je voor kiezen, maar dat schiet niet op. Dat herken je als je een aantal jaren vaart.
Je leert nog wel elke dag iets bij, maar je wordt niet echt beter. Havenmanoeuvres lukken wel, maar gaan niet altijd soepel en gemakkelijk. Hoe kom je zo ver dat je vrolijk een moeilijke box invaart? Duurt dat nog 10 jaar? Te lang!
De technieken die je leert in de ScheepsWijs Jaartraining ontdek je niet als autodidact of op een 'gewone' zeilschool. Ze staan ook niet in de boeken voor het Klein Vaarbewijs. Ze komen uit de beroepsvaart, zijn tegendraads en lijken onlogisch. Maar juist deze technieken heb je nodig. Ze werken altijd. Ze zitten als een goed zeilpak om je heen. Waar je ook naar toe vaart. Je wordt er 'scheepswijs' van.
In de ScheepsWijs Jaartraining varen we niet met je mee, je moet dus zelf de haven in en uit kunnen varen. Klein Vaarbewijs is een goed basis-niveau. Vanaf daar gaan we verder bouwen.
We staan een jaar lang naast je om je verder te helpen. Je gaat andere oplossingen herkennen, die ook nog eens gemakkelijker zijn. Bijvoorbeeld als het druk is in de haven.
Je manoeuvres worden duidelijker en logischer. Je bemanning ontspant en de havenmeester durft je met alle plezier het mooiste plekje in de haven te geven.
De tips, inzichten en vaardigheden hebben we verzameld in online cursusmodules.In de modules staan de beproefde opdrachten om de vaardigheden eigen te maken. Om je daarbij te begeleiden zijn er regelmatig live lessen en vragenuren (deze kun je online volgen, dus ook vanaf je schip).
Afgelopen jaren hebben we ervaring opgedaan met hands-on-praktijkdagen. Op deze dagen maak je in korte tijd één concrete vaardigheid helemaal eigen. Op jouw schip en voor jouw vaargebied.
Alle acties zijn op elkaar afgestemd en zorgen voor momentum: je leert zonder stress en het wordt steeds gemakkelijker om je vaargebied uit te breiden of je schip in de vingers te krijgen.
|
Jaartraining van Marianne van der Linden
Frits |
Wat ga je leren?
Komt dat wel goed, zonder trainer aan boord?We zijn gewend dat er een instructeur met je mee moet om nieuwe dingen te leren. Maar dat is voor watersporters met meer ervaring juist helemaal niet zo goed. Sterker nog: je leert het veel beter als je het zelf moet doen. Er staat niemand tussen jou en het schip in. Dit zeggen de deelnemers erover: |
|
|
"De training is heel professioneel en toch heel losjes""Ik denk dat het effectiever is dan een aantal lessen aan boord. Omdat je het zelf moet doen." |
De instructeur is wel aan boord"De instructeur is wel degelijk aan boord eigenlijk, maar zonder dat je daar last van hebt. Nu krijg je het beste van twee werelden. Je krijgt wel de heldere instructie zonder dat het vervelend is of een vervelend gevoel geeft. Het maakt mij onzeker als er een instructeur aan boord was. Dan wil ik steeds feedback. Terwijl je eigenlijk wilt weten wat je schip doet. Ik heb afgelopen jaar het schip veel beter kennen. Ik denk doordat er niks tussen in zit. Tussen jou en je schip." |
Al helemaal gewend"Als ik les had genomen met een instructeur aan boord, had ik zelf de stap nog moeten zetten naar alleen varen. Nu was dat geen probleem, ik was er al helemaal aan gewend dat ik het zelf kan. Echt veel beter eigenlijk." |
‘Moet ik dáár aanleggen??'
Heb je net een dag lekker gevaren, vraagt de havenmeester van Hindeloopen of je nog even in dat kleine hoekje in de haven wilt aanleggen. Natuurlijk. Makkie. Maar het waait best pittig! En de haven is overvol. Zucht.
Stel dat je schade maakt. Een kras op andermans schip. Of dat je aan de kluiverboom van het charterschip blijft hangen. Voor het oog van iedereen die al in de haven ligt. De ravage die je dan aanricht ...
Dat maakt je onzeker! Dat voelt je bemanning. Je partner nog het meest, dus die krijgt ook de zenuwen. Dan staat er nog meer druk op en dat maakt je nog onzekerder. Je zou veel meer van het varen genieten als je zo'n onverwachte situatie gewoon aankunt.
Controle over je schip geeft rust
Lastige situaties beter oplossen"Veel feiten staan in boekjes, maar door de Jaartraining valt 't op zijn plaats. Mijn gereedschapskist is beter gevuld. Met meer vaardigheden voor de motormanoeuvres, dat geeft veel rust en meer zelfverzekerdheid. We kunnen lastige situaties samen beter oplossen, zonder dat dit veel stress geeft. Bijvoorbeeld laatst, het grootzeil dat met veel wind niet naar beneden wilde. Of de kop waait weg met veel wind, enz. Het samen varen wordt erg leuk." Arjen Groen (Deining zeeschouw 'Marie' 10,5 meter) |
Dat loodzware ding ..."Dat je dus echt op de centimeter dat loodzware ding kunt manoeuvreren. Dat vind ik wel heel indrukwekkend." |
In de Jaartraining kun je kiezen welke 'route' je volgt. Afhankelijk van je ervaring en je plannen kun je kiezen uit deze drie routes:
Er is een speciale training voor het Groot Pleziervaartbewijs. Je volgt dan een aantal lessen van de Jaartraining en extra lessen voor de voorbereidingen voor de theorie-examens en het praktijkexamen. Die informatie vind je hier: training voor het Groot Pleziervaartbewijs »
Droogvallen volgens mijn eigen planning"Ik zal ophouden jullie te spammen maar wat is dit fantastisch mooi! Voor het eerst droogvallen. Precies volgens mijn eigen planning! Wat is het wad prachtig. Geweldig vaargebied met mooie uitdagingen." |
In de ScheepsWijs Jaartraining varen we vier seizoenen met je mee, aan de hand van onder andere deze thema's:
"Ik deed maar wat...""Omdat ik al tig keer heb geprobeerd aan te meren en dat ik dan toch telkens bijna een andere boot raak of te langzaam vaar, twijfelde ik of ik het wel zou kunnen. En achteraf denk ik: ik deed altijd maar wat. Op de tweede dag van de training heb ik zelf aangelegd. Dat lukte. Dat geeft je een enorm gevoel van 'ik kan het gewoon'." |
Beter improviseren"Ik merk ook dat ik beter kan improviseren. In het begin was het voor mij best wel a-relaxed wanneer Hilda het touw misgooide. Nu is het ondertussen zo dat zij veel sneller raak gooit, maar ook als het een keer misgaat, dat ik denk, ‘nou, geeft niks’. Ik doe even een beetje roer zo, beetje gas zo en dan heeft ze hem gewoon wel. Ik heb minder snel het idee van oh oh. Dat had ik vorige zomer veel meer." |
Deelname aan de ScheepsWijs Jaartraining kost € 2495,- euro.
Extra deelnemers op hetzelfde schip kunnen meedoen voor € 995,-.
Dit is het totaalbedrag voor de gehele training.
De bedragen zijn inclusief btw.
Geen stress"Twee weken geleden gingen onze kinderen mee, die waren heel lang niet mee geweest. Ze zaten echt te kijken van wat gebeurt hier?! Jij aan het roer, en je vaart zo de box in. En Bert met de lijnen. En geen stress, nu is het rustiger en heel beheerst." |
Jong geleerd..."Mijn dochter van 13 aan het roer, hele stukken varen op de IJssel, staand op een verhoging om over de mast heen te kijken, fantastisch!" |
Super concreet"Het contact met Marianne was veel intenser dan ik had verwacht. Het was ook een veel rijker programma dan ik me van te voren kon voorstellen. Het is super concreet." |
|
"Kijk, hij doet wat ik wil!""Ik zag echt dat Agnes zelfvertrouwen kreeg. En er lol in kreeg. Zo van: 'Nou kijk, ons schip doet wat ik wil'. Dat is mooi. Als dat er eenmaal is kun je stappen maken. En dat is ook gebeurd." |
"... er is nog veel meer""We zijn allebei verrast hoeveel nieuws we tegenkomen. Je weet namelijk niet wat je niet weet. We dachten dat we al een heel eind waren, maar er is nog veel meer en dat is heel leuk en interessant." |
Marianne beantwoordt veelgestelde vragen vanuit haar ervaringen met de deelnemers. Lees dus nog even verder, misschien herken je er iets in van de situatie bij jou aan boord. Je krijgt ook een indruk hoe de Jaartraining is ontstaan en waarom we er zo enthouasiast over zijn.
Een logische vraag, ik vertel er graag wat meer over. De Jaartraining is een heel andere manier van lesgeven. Geen enkele andere zeilschool werkt zo. In de Jaartraining ga je met je eigen schip het water op en krijg je steeds meer vertrouwen in je schip. Je krijgt inspiratie van mij en de trainers. Je bent niet alleen aan het leren: je leert ook andere schippers kennen. Omdat je elke dag een kleine maar effectieve stap zet, word je steeds gemotiveerder om je schip door en door te leren kennen.
Ik ken jouw schip niet. En ik vaar ook niet met je mee om bij jou aan boord te kijken. We leren je de stappen om je schip heel snel te leren kennen. Dat zijn de stappen waarmee een beroepsschipper op een onbekend schip kan varen en binnen een paar minuten herkent wat er nodig is om het de haven uit te manoeuvreren.
Ik moet bekennen dat ik dat vroeger ook dacht. Het leek mij ook het beste om bij je aan boord te stappen en alles uit te leggen. Maar daar ben ik van teruggekomen. De manoeuvre die tijdens de les lukt, is morgen nét even anders. En dan sta je er alleen voor. In de Jaartraining leer je het gelijk zonder instructeur. Er staat niemand tussen jou en je schip in. Je weet direct dat je het zonder instructeur ook kunt.
Voordat we de Jaartraining ontwikkelden, hebben we 25 jaar lang honderden praktijklessen gegeven. Erg leuk om te doen en iedereen was blij. Maar wat als de trainer van boord is? Lukt het over een week ook nog, in een andere haven, met hardere wind? Daarom ontwikkelden we een stappenplan met opdrachten om zelf te doen. Dat principe hebben we uitgewerkt, getest en beproefd en uiteindelijk zagen we: we hoeven niet meer mee. Je kunt elke dag een slimme stap zetten zonder trainer aan boord. En wat bijkt? Je leert veel effectiever als we niet meevaren!
Het grote nadeel van trainingen waarbij je meevaart op een lesschip is dat de eindverantwoordelijkheid bij de instructeur ligt. De meeste zeilscholen werken zo en toegegeven, we deden het zelf vroeger ook. Je leert veel maar je doet het niet zelf. De instructeur neemt de echte beslissingen. In de Jaartraining werken we precies andersom. Vanaf het eerste moment werk je aan je eigen zelfstandigheid. We leren jou hoe je herkent wat bijvoorbeeld een goeie droogvalplek is. Zodat jij dat zelf zeker weet als je die beslissing moet nemen. Dat maakt je onafhankelijk van een trainer of instructeur.
Je leert elke dag dat je met je schip het water op gaat. Wij zorgen dat je precies weet welke oefening het meeste helpt om je volgende manoeuvre gemakkelijker te maken. Zo bouw je snel je vaardigheid met je schip op. De online lessen die je nodig hebt zijn dag en nacht beschikbaar. In de bibliotheek van de Jaartraining vind je honderden lessen om slimme stappen te zetten. Wij begeleiden je in alle stappen.
Door alle praktijklessen die we gegeven hebben, op honderden verschillende schepen weten we wat er speelt. Waar je tegenaan loopt. Als een techniek niet werkt op jouw schip, kijken we met je mee wat er aan de hand is. Een foto van de situatie is vaak al voldoende om helderheid te krijgen.
Bijna elke week kun je meedoen aan een live les. De lessen zijn online, zodat we met weinig reistijd heel regelmatig contact kunnen hebben. Je vragen over de opdrachten of over concrete situaties die je tegenkomt bespreken we in deze lessen. Deze live lessen zijn samen met de andere deelnemers, zodat je die ook leert kennen.
Onderdeel van de Jaartraining is een unieke online groep om je vragen te stellen als je ergens tegenaan loopt. De online groep is als een warm bad en één van de meest gewaardeerde onderdelen van de Jaartraining. Omdat iedereen aan het leren is, merk je al snel dat je hier elke vraag kunt stellen. Je krijgt vaak binnen een paar minuten al een reactie.
De Jaartraining is niet geschikt voor absolute beginners. Voorwaarde voor je deelname is dat je met rustig weer zelf de haven in en uit kunt varen met je schip. Omdat je leert zonder instructeur bouw je snel je nieuwe vaardigheden op en weet je zeker dat je de nieuwe vaardigheden helemaal beheerst. Daarmee vaar je straks zelfverzekerd de sluis van Kornwerderzand in.
In de Jaartraining ben je niet afhankelijk van een trainer of instructeur. Je leert de vaardigheden op je eigen schip zonder dat wij meevaren. Op die manier kun je elke dag een nieuwe stap zetten. De meeste stappen zijn zo klein dat je ze snel leert. In één uur kun je al heel veel doen. En wat blijkt: veel kleine stapjes zijn effectiever dan de ouderwetse praktijkles waarin je alles in één dag moet onthouden.
Natuurlijk leer je het meeste van de training wanneer je veel op het water bent. Maar meer is niet altijd beter. Je hoeft niet elk weekeind het water op. Of je hele vakantie te 'oefenen'. De clou is dat je elke dag dat je gaat varen een cruciale stap zet. Dat kost je minder tijd dan een ijsje kopen. En wanneer je al na een week een compliment krijgt van de havenmeester in de overvolle havan van Hindeloopen, ben je trots hoe snel je dat voor elkaar hebt gekregen.
Wanneer je begint met varen, bouw je in een razend tempo je vaardigheid op. Je leercurve kent geen grenzen. Echter, vaak vertraagt het leren op een gegeven moment. Je blijft op een bepaald niveau hangen, terwijl je dat helemaal niet van plan was. Er is iets anders nodig dan een theorieles, een boek of een dag les op je eigen schip. Je bent niet meer alleen op zoek naar kennis maar naar het toepassen van de kennis. Als je hier verschijnselen van herkent, kan de Jaartraining je helpen weer versnelling aan te brengen.
Om echt beter te leren varen is het handig als we tijd hebben voor alles wat je nodig hebt om verder te komen. Dan is er ook tijd om tegen drempels aan te lopen en die weg te werken, zodat je straks ook echt in alle rust met je schip naar nieuwe vaargebieden vaart.
Ja, alle lessen kun je op een laptop of computer volgen. Je hoeft nergens heen als je niet wilt. De reden daarvoor heeft trouwens niets met besmettingsgevaar te maken. Onze deelnemers willen niet meer zonder de online lessen. We zouden nooit zo veel uitwisseling kunnen hebben als we alleen 'live' zouden werken.
Dat is geen probleem. Alle live lessen worden opgenomen en kun je later terugkijken, op elk moment van de dag en zo vaak je wilt.
Onze deelnemers varen met schepen tussen de 7 en 40 meter. Van catamarans, tot zeiljachten en motorschepen. Het vaargebied varieert van de rivieren tot de Waddenzee. Van de Noordzee tot wereldwijd. In verhouding vaart een groot deel van de deelnemers met een platbodemschip. Ongeveer één op de drie. Platbodemschepen zijn zwaarder dan kieljachten en vragen om de juiste manoeuvre en een goed team om ontspannen te varen.
Je hoeft niet alle lessen te volgen. Er zijn zoveel lessen, je kunt ze nooit allemaal bijwonen. Je volgt precies de thema's waar je het meest aan hebt. Het belangrijkste is dat je gaat varen en elke dag dat je op het water bent zet je zo'n essentiële stap.
De training is extra leerzaam als je samen meedoet. Dat is de wet van 'als iedereen leert, leert iedereen heel veel'. Je kiest je eigen doelen én je raakt steeds beter op elkaar ingespeeld.
Ook als je partner beter kan varen dan jij, kun je samen meedoen. Die ervaren schipper leert dan hoe hij jou het beste kan helpen en hoe hij zijn kennis kan delen zonder dat je ondergesneeuwd raakt door zijn tips. Het is geen schande als je goed kunt varen en het toch niet uit kunt leggen. Eigenlijk is het een goed teken, de vaardigheden zitten in je onbewuste. Het nadeel is dat ze daar maar slecht weer uit te voorschijn komen. Dat is wat de schipper gaat leren.
Dat is dan een moeilijk geval :-). Vraag de schipper naar jullie gezamenlijke doel met jullie schip. De weg daarnaar toe vraagt meer van je dan alleen vaartechnieken. Maakt dat perspectief nieuwsgierig? Dan komt het goed.
Als je denkt dat je alles al weet kun je beter niet meedoen. Je leert bij ons nieuwe technieken. Ook voor situaties die je nu al zonder problemen op kunt lossen. De nieuwe opties kun je dan weer toepassen in moeilijkere situaties, die je liever niet oefent. En ben je een wijsneus in hart en nieren? Wil je niets liever dan vertellen dat je het al kunt? Dat is voor de uitwisseling met de andere deelnemers niet zo interessant. Je mag je aanmelden, maar let op: we hebben een speciaal wijsneuzen-filter. Zo voorkomen we dat je toch in de Jaartraining terecht komt als je aan een ernstige vorm lijdt.
Ja, wat leuk dat je dat vraagt. De essentie van de training is dat je leert hoe je met weinig moeite moeilijke vaardigheden kan leren. Als je dat begrijpt, heb je daar zelf profijt van én kun je anderen ook beter helpen. Elke schipper moet zijn bemanning opleiden. Dus eigenlijk hoort het er helemaal bij.
Ja, dat is wel zeker.
Onze trainers zijn allemaal werkzaam in de beroepsvaart werkzaam én varen recreatief. De vaardigheden van de grote schepen werken namelijk ook als je voor je lol vaart. En het geluk komt ook van de andere deelnemers waar je samen mee optrekt. Je leert andere enthousiaste watersporters kennen die allemaal aan het leren zijn, dat maakt het extra waardevol.
Oeiii ... de bakker moet vroeg op en het vloerkleed kan blijven liggen?
Heb je vragen of twijfels? Vind je het fijn om even te overleggen of deze jaartraining wel geschikt is voor jou?
Vraag hier een kort gesprekje aan.
HisWa Rai - Zeiltheater |
Varen Doe je Samen |
Maandblad 'Spiegel der Zeilvaart' publiceert sinds 2005 praktijktips van ScheepsWijs. |
Maandblad Zeilen |
| Print |
© 2005 / ScheepsWijs