Korte Vaartips

Naar overzicht Vaartips »»

Het wordt LAT op het WAD

Wat is er veranderd?

Vanaf 2007 is het LAT, het "Lowest Astronomical Tide" het nieuwe reductievlak voor de kaarten van de Waddenzee. Dit "Laagste Astronomische Tij" is de laagste waterstand die in een getijtafel voor komt. Dien ten gevolge zijn ook de dieptecijfers op de Hydrografische kaarten van Waddenzee Oost en West aangepast.

Wat is een reductievlak?

Het reductievlak is de nul-lijn van de kaart.
In officiële taal: "een afgesproken vlak waaraan lodingen en getijhoogten worden gerefereerd".
Verander je het reductievlak, dan veranderen alle dieptecijfers én alle gegevens over getijhoogten.

Van GLLWS naar LAT

Op de kaarten van de Waddenzee was het reductievlak tot 2007 het 'Gemiddeld Laag Laagwater Spring', afgekort als 'GLLWS'. Het GLLWS het gemiddelde van de laagste waterstand van elke maand over een periode van 5 jaar. Een nog veiligere nul-lijn is de laagst mogelijke waterstand gebaseerd op de stand van de zon en de maan: het LAT. Het LAT ligt op het Wad 10 tot 40 cm lager dan het GLLWS.


Fig 1. Het reductievlak staat altijd weergegeven in de legenda van de kaart.

Behalve dat het Wad continu verandert, is er verder eigenlijk niks veranderd.

Het enige wat veranderd is zijn de uitgangspunten die de kaartmaker hanteert om de dieptecijfers te bepalen. Daarom is het wel zaak om dat de getallen waar je mee werkt op hetzelfde reductievlak gebaseerd zijn.

Elk jaar een nieuwe kaart!

Eén van de eerste lessen over het Wadvaren is dat je altijd navigeert met de meest actuele kaart. Dat houdt in dat je elk jaar een nieuwe kaartenset aanschaft. Je hoeft je dan ook geen zorgen te maken over het nieuwe reductievlak. Sinds 2009 zijn ook alle andere getijtafels, zoals de HP33 aangepast aan het nieuwe reductievlak.

Tot slot

Duizelt het je van alle getallen steek dan je hoofd weer even naar buiten en pak de peilstok er bij. Die vertelt nog steeds precies hoe diep het is. Evenals je zwaard dat aan de grond loopt, of de meeuwen die op het water staan…

Goede vaart op de nieuwe kaart!

Geschreven door Marianne van der Linden
ScheepsWijs Vaarcursusssen

^

top | uw vraag | Print deze pagina