Neem tijd voor de voorbereidingen. Vaar een rustige koers tussen hoog aan de wind en ruime wind. Het zeil vangt dan gelijk wat wind, dat scheelt een hoop herrie en de giek staat niet boven je hoofd te klapperen. Door de schoot te vieren bepaal je de druk in het zeil…
Voorbereidingen
- bakstag aan lij vieren
- bakstag aan loef doorzetten
- kraanlijn doorzetten
- halstalie vieren
- meeste zeilbandjes los
De bakstag aan de (toekomstige) lijzijde moet van te voren gevierd worden. Ander loop je grote kans dat de gaffel tijdens het eerste hijsen onder de bakstag doorwaait. Dat komt niet goed. De bakstag aan loef kan al doorgezet worden.
Zet de kraanlijn door, zodat de giek tijdens het hijsen boven alle hoofden blijft. Dat maakt het hijsen ook lichter.
Vier de halstalie zodat deze het doorzetten van de klauw niet te zwaar maakt.
Maak de zeilbandjes los, maar wacht nog even met het bandje om het uiteinde van de gaffel en één bandje boven het hoofd van de roerganger.
De vallen en de schoot
Maak de laatste zeilbandjes los. Neem piekeval en klauwval in de hand en hijs de gaffel ongeveer horizontaal, zodat de klauw zo soepel mogelijk langs de mast loopt. Kijk goed of het zeil nergens achter blijft hangen.
De bediening van de schoot is heel belangrijk! Vier de schoot zodanig dat het zeil alleen bij het achterlijk een beetje wind vangt. Als het hijsen te zwaar is, vier dan de schoot verder uit. Is het dan nog te zwaar, zet dan de piekeval vast en ga verder met alleen de klauwval. Leg de klauwval onder de nagel door, zodat je kunt 'strietsen'.
De trim
De hoogte van het zeil bepaal je met de klauwval. Kijk naar de halshoek van het zeil: ongeveer ter hoogte van het punt waar de mast rond wordt staat de halshoek goed. Er is dan nog voldoende ruimte om spanning op het voorlijk te zetten met de halstalie.
Zet daarna de piekeval door tot er een lichte plooi is van de tophoek van het zeil naar de halshoek. Daarmee verdwijnt de plooi die vanuit de klauwhoek van het zeil schuin naar beneden loopt.
Tenslotte vier je de kraanlijn zodat daar geen spanning meer opstaat. Na de eerste overstag controleer je deze weer.
Als de vallen belegd zijn kan de schoot doorgezet worden om de optimale zeilstand te bereiken.
Schoon schip maken
Denk eraan om de vallen netjes op te schieten, zodat het zeil in geval van nood in een paar seconden naar beneden kan.
Kortom:
Bij het grootzeil zetten:
- tijdig voorbereidingen treffen
- de juiste koers varen en de schoot bedienen
- schoon schip maken
Goede vaart!
Geschreven door Marianne van der Linden
ScheepsWijs Vaarcursusssen op Platbodemschepen
top | uw vraag | print deze pagina
© ScheepsWijs